Tibelina

Tibelina

Om bloggen

Jag kommer att skriva och tipsa om hur man kan giftminimera vardagen utefter egna erfarenheter samt sammanfatta källor som jag tycker är intressanta i sammanhanget. Bloggen utgår från mig själv och är till en början mest tänkt att samla information för mig själv och personer i min omgivning men vi får se hur det utvecklas!

Hälsosam kost

Kost & hälsaPosted by Elin Tiberg Wed, April 13, 2016 12:07:38
Hälsosam kost
Efter att ha sugit åt mig information från alla möjliga håll om kost och hälsa ska jag nu summera informationen från mitt eget perspektiv. Det finns en hel del skilda åsikter om spannmål, mjölkprodukter, baljväxter och kött men de flesta källor angående gluten och socker pekar åt samma håll, att det helst ska undvikas eller minimeras i din kost. I boken "Vad vi ska äta och varför!" av Gunilla Blomberg sammanfattas råden på ett bra sätt men jag har kompletterat med information från böcker som "Eat clean", Ett renare liv" och "GRÖNT för livet" vilket är böcker som på ett bra sätt binder ihop säcken av allt jag tidigare har läst. Karl Hultén och Stig Bengmark är också bra källor tycker jag.

- Välj naturlig, ekologisk, oprocessad mat utan onyttiga tillsatser samt tillaga dem skonsamt! AGE/ALE är ämnen som bildas när kolhydrater/socker förenas med protein eller fett (ex. stekning, grillning, hårt processad mat såsom mjölkpulver, rostade skorpor, flingor, knäckebröd, mörkrostat kaffe, kinesisk soja, balsamico) och är kopplat till oxidativ stress samt ökade inflammationer och cancer. Mat bör därför inte upphettas över 100 grader (stig bengmark) men allra helst inte över 40 grader (raw food).

Oxidativ stress handlar om kemiska reaktioner i kroppen. Om fria radikaler reagerar med kolesterolet blir det klibbigt och fastnar lätt i kärlväggen. De fria radikalerna kan också reagera med ytskiktet på våra celler och döda dem (vilket är en del i vårt åldrande) men de kan även reagera med vårt DNA och skapa obalanser och cancer. Genom att undvika tobaksrökning, inflammationer, kemikalieexponering, hårt processad mat och UV-strålning minimerar vi riskerna. Antioxidanter är ämnen som motverkar oxidationen.
Problemet med skräpmat är inte bara att få i sig transfett, snabba kolhydrater, onyttiga tillsatser, rester av kemikalier, AGE/ALE och socker utan även bristen på vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytokemikalier, fibrer, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater.

- Undvik socker och mat som höjer blodsockret, dvs. snabba kolhydrater. Om du äter socker (även frukt) så gör det tillsammans med protein och fett såsom äggula, nötter, smör, obehandlad fet mjölk eller grädde. Det dämpar den snabba reaktionen som sockret orsakar. Socker göder cancer, ökar risk för hjärtsjukdomar och skapar inflammationer, för att nämna några negativa konsekvenser i kroppen, men det finns många. Läs "ett sötare blod" för mer information.

- Ät kött från gräsbetande djur, även fett och inälvor. Välj fisk som är vildfångad, ät skaldjur och fiskrom. Välj ägg från hönor som har gått ute och pickat. Den internationella cancerforskningsfonden rekommenderar max 500 gram rött kött i veckan och avråder helt från charkuterier.

- Välj färska ekologiska grönsaker och bär efter säsong. Variera intag och ät gärna tillsammans med smör, eftersom fett underlättar upptag av mineraler och fettlösliga vitaminer.

- Ät animaliskt fett från gräsbetande djur och vild fisk så får du i dig omega 3. Stek i smör, ister, kokosfett och talg. Välj kallpressad olivolja som salladsdressing. Överskott av Omega6 (eller järn enligt "Eat clean") kan skapa inflammationer och leda till ohälsa och cancer. Det är då främst de industriellt framställda vegetabiliska oljorna som är den stora källan. Ökat intag av Omega 3 skyddar däremot. Läs mer på Karl Hulténs blogg www.karlhulten.se. Undvik transfetter (industrihärdat fett).

- Välj obehandlade mjölkprodukter från gräsuppfödda djur. I annat fall var mycket restriktiv med mjölkprodukter och välj de feta alternativen. När mjölkprodukterna processas förstörs enzymer, näringsämnen och vitaminer som sedan tillsätts syntetiskt. Dessa är lättare att överdosera till skillnad från naturliga vitaminer. Mjölkprodukter är slembildande, inflammationsskapande, beroendeframkallande och allergiframkallande samt kan öka sötsug. Problem med matsmältningen och huden är också vanligt. Dessutom kan det finnas kvar rester av antibiotika, bekämpningsmedel och hormoner. Lagrade ostar såsom parmesean är mer eller mindre laktosfria beroende på lagringstid. Dessvärre är lagrade ostar mycket syrabildande. Getmjölksprodukter anses vara mer lättsmält för kroppen. (bl.a Ulrika Davidsson).

- Blötlägg spannmål, baljväxter, nötter och frön. Så kallade antinutrienter (exempelvis fytinsyra, lektiner och oxalsyra) kan förhindra upptag av mineraler och näringsämnen i kroppen samt leda till inflammationer och ohälsa. Blötläggning kan i många fall minska dessa ämnen. Tillsätt äppelcidervinäger, citron eller vassle till spannmål/baljväxter och salt till nötter/frön under blötläggning. Dra ned på eller eliminera alla spannmål (främst glutenrika) i kosten. Detta på grund av förädlingen och gentekniken samt att de försurar kroppen. Se även upp för stora mängder omega 6 i spannmål, nötter och frön vilket även detta kan skapa inflammationer som leder till ohälsa. Det finns en bra lista på vilka frön, nötter och oljor som innehåller höga halter omega 6/linolsyra på Karl Hulténs blogg.

Undvik helst sädesslag med gluten. Gluten kan leda till läckande tarm, (vilket skapar inflammationer som i sin tur kan leda till olika autoimmuna sjukdomar), hämmar bakterietillväxten av goda bakterier i tarmen (vilket leder till minskat immunförsvar) och hämmar näringsupptaget. (Läs mer hos till exempel Karl Hultén och Stig Bengmark).

Snabba kolhydrater är inflammationsskapande. Om man vill äta bröd ibland är surdeg ett mer hälsosamt val. Tänk dock på att AGE/ALE ökar enormt efter temperaturer på över 160 grader vilket är en stor anledning att hålla nere temperaturerna vid bakning. Maten bör inte upphettas över 100 grader. Det industritillverkade brödet bakas ofta i mycket höga temperaturer. (Stig Bengmark). Ersätt spannmål med exempelvis quinoa, bovete, teff, durra eller amaranth. Använd råris eller blomkålsris i stället för vitt ris men tänk på att råris kan innehålla mer arsenik. Blötlägg därför och koka i rikligt med vatten som hälls av.

Havregryn som har blivit uppvärmda under tillverkningsprocessen har förlorat enzymet fytas som bryter ned fytinsyra under blötläggning. Ett tips är då att tillsätta 1-2 matskedar bovete då det har ett högt innehåll av fytas.

Dessvärre talar mycket för att även hirs bör minskas/undvikas. Det innehåller rikligt med saponiner som kan öka tarmläckage, rikligt med fytinsyra som minskar kroppens näringsupptag samt har ett lågt innehåll av jod (Stig Bengmark).

Undvik soja om du inte vet att de är ekologiska och fermenterade såsom miso, tempeh och natto. Detta på grund av GMO samt att de är hårt besprutade och processade. Bör inte ges till barn då det kan vara hormonstörande på grund av fytoöstrogener. Undvik GMO i främst majs och soja genom att köpa ekologiskt KRAV eller EU-lövet. Se filmen "Genetic roulette". Majs bör dock undvikas även på grund av att det är väldigt högt GI (tomma kalorier) men även för att det innehåller zein vars egenskaper påminner om gluten. Zein blockerar även inlagringen av den essentiella aminosyran tryptophan.

Det nyttigaste sättet att äta baljväxter på är att grodda dem.

- Drick gröna smoothies av gröna bladgrönsaker. Det ger protein, fibrer (vilket hjälper till med utrensning), stödjer vår homeostatiska balans (kroppens självläkande), ger lättupptaglig näring även vid låg magsyra (vilket gör att näringsbrister avtar och magsyran normaliseras), gör kroppen en god alkalisk PH-balans (vilket är omöjligt att upprätthålla utan att konsumera stora mängder bladgrönt), innehåller klorofyll som är som flytande solljus för kroppen (det tillför syre och har en avgörande roll för de goda bakterierna i tarmen och kroppens läkande, vetegräsjuice innehåller ca 70% klorofyll) och är en ursprungskälla till omega 3. Läs mer i boken "grönt för livet" av Victoria Boutenko.

- Ät fermenterade livsmedel, syrade grönsaker är ett bra tips. Ät enzymrika livsmedel såsom rått eller marinerad kött eller fisk eller ost och grädde gjord på obehandlad mjölk. Ät råa grönsaker, gärna före varje måltid.

- Koka din egen näringsrika buljong och drick tillsammans med dagens måltider eller använd som bas i soppor och såser. Det är en bra källa till kalcium och aminosyror som bidrar till kroppens avgiftningssystem samt innehåller gelatin som är bra för matsmältningen. Passar bra till de som lider av tarmproblem, infektionssjukdomar, trötthet, allergier eller som extra näring till små barn. Snabbvarianten är att köpa färdiga från scandinavian organics.

- Använd oraffinerat salt såsom havssalt eller himalayasalt. Hälsoproblem med salt är ofta kopplat till raffinerat salt.

- Drick 0,033liter vatten per kilo kroppsvikt och dag. Gärna renat vatten.

- Till små barn rekommenderas att amma minst 8 månader men helst ett år. Ge barnet en äggula/dag från 4 månader och vänta med vitan tills efter ett år. Ge oprocessat salt. När barnet är 6 månader kan man börja ge små bitar av fryst riven ekologisk lever som blandas i äggulan. (Den måste ha varit fryst i minst 14 dagar). Ge tillskott av torskleverolja (omega 3).

- Ta helst inte vitamintabletter utan se till att få i dig A- D och K-vitaminer från naturliga källor. Dessa tre vitaminer arbetar i synergi med varandra och man bör inte endast ta den ena. Det enda som man bör ta extra tillskott av är omega 3. Den måste vara av bra kvalitet, helst flytande så att det går att märka om den härsknar. (Fettet är känsligt och blir hälsoskadligt om det har härsknat). Algolja eller krillolja är bra ursprungskällor till omega 3. Gör en hårmineralanalys för att se eventuella näringsbrister och behandla efter det.

- Se kroppen ur ett helhetsperspektiv och se kosten som medicin i förebyggande syfte. Läs "den självläkande människan" av Sanna Ehdin, vilken på ett bra sätt förklarar hur vi når en bra hälsa ur ett helhetsperspektiv.

- Undvik Antibiotika och läkemedel. Antibiotika kan rubba tarmfloran och för lite goda bakterier i tarmen kan ge astma och allergier men också andra hälsoproblem då immunförsvaret till stor del kan kopplas till tarmen. Minska användning av läkemedel över huvud taget och se dig om efter naturliga alternativ då det är möjligt.

Hjälp! Var ska man börja?!
De mest försurande för kroppen är STRESS, SOCKER och SPANNMÅL så begränsa främst dessa och öka intag av frukt (beroende på hälsostatus) men framförallt grönsaker! Själv har jag som mål att 80% av målet ska vara grönsaker, både raw och tillagat och resterande 20% ska bestå av protein, fett och eventuellt övrig kolhydratkälla. Minska din kemikalieexponering, välj så rena oprocessade matvaror som möjligt och tillaga dem skonsamt i låga temperaturer. Ett steg i taget!